Barranco de la Madera.

Voor onze wandeling van gisteren door de ‘Vallei van het Hout’ vertrokken we vanaf de parkeerplaats van het Santuario de Nuestro Señora de Las Nieves. Dat ligt boven Santa Cruz en dus een eind rijden.

In het totaal 15 km en 780 m omhooog en omlaag.

Maar …… na een poosje kwamen we dit bordje tegen. ‘Wandelpad gesloten’. Mooi is dat, vorige week de route van internet gedownload, waar geen waarschuwing o.i.d. werd vermeld en dan sta je hier na bijna anderhalf uur rijden heb je dit. Buurtbewoners wisten niet wat er aan de hand was. Dus besloten we omdat we er toch waren maar eens te gaan kijken en ons verstand te gebruiken als we iets tegen kwamen.

De barranco is erg smal en er lopen veel waterleidingen doorheen.

De buizen voor die water leidingen waren helemaal in de rotsen uitgehouden en gelegd boven op de oude water kanalen uit de jaren vijftig.

Tot het einde van de barranco was er weinig aan de hand. De wandeling liep via een bospad over zo’ n acht kilometer langzaam omhoog. Wel verontrustend waren de boodschappen die in het stof op de waterleiding waren geschreven. Zowel in het Engels als in het Spaans werd aangegeven dat doorgang niet mogelijk was.

De terugweg liep door gangen die in de groten waren uitgehouwen en afgesloten door metalen deuren. Maar daar kon je toch nog langs dus voor een Noor en een Hollander niet echt problematisch.

Die gangen waren behoorlijk lang en op regelmatige afstanden waren er gaten in de wand gemaakt zodat er toch nog wat licht was.

Na een poosje was de gang ingestort. Maar zo te zien al wel erg lang geleden dus gingen we door.

Best spannend allemaal maar we kwamen er zonder problemen doorheen. De route werd daarna nog spectaculairder. Een erg smal pad in een erg steile helling

En ook een aantal keren land verschuivingen maar ook die waren niet echt onoverkomelijk.

Hieronder zie je hoe stijl het pad aan de linkerkant naar beneden loopt. Je ziet aan de houding van John hoe dat voelt als je daar loopt.

Weer een land verschuiving.

Dat pad veranderde in een bospad met een dikke laag dennennaalden. Dat lijkt makkelijk maar is erg glad, ik ben dan ook diverse keren op mijn kont geland en dan is die dikke laag naalden wel weer welkom.

Na een poosje kwamen weer zo bordje tegen ‘Sendero Cerrado’ maar nu voor de wandelaars in de richting waar wij vandaan kwamen. Zucht, onze nachtmerrie dat de afsluiting zou zitten vlak voor het einde van de wandeling en dat we helemaal terug zouden moeten bleek ongegrond en we konden in een naast de kerk gelegen bar van een ijsje gaan genieten.

Alles in aanmerking genomen moet ik zeggen dat je wel een erg getrainde wandelaar moet zijn om deze route te lopen. De staat van onderhoud is erg matig en mijn advies zou zijn, niet doen.

← vorige
volgende →

Reacties

1. Dag Hans, knap dat het gelukt is. Wij hebben deze tocht ook weleens gelopen, een paar jaar geleden was de kloof nog open. Inspannend, al hadden we toen nog niet de malaise die jullie tegenkwamen. Wel de moeite waard.
    Nog een tip: op de officiële site van alle gemarkeerde wandelroutes op La Palma kun je zien welke paden actueel niet begaanbaar zijn. Zie: https://www.senderosdelapalma.es/de/zustand-von-pfaden/
    De wandeling van de madera kloof is volgens mij al heel lang afgesloten.

1. Dank je voor je reactie. Grappig dat je die site vermeld omdat de ik de wandeling daarvan heb gedownload. Dat stukje m.b.t. De toestand van de Pasen kende ik niet maar zal er in de toekomst zeker naar kijken. Wel vreemd dat ze de wandeling er toch op laten staan, hij zou er eigenlijk vanaf moeten voor er meer eigenwijze Hollanders of Noren langs komen.

2. Nee, ik ben niet Siepko‘s Marian. Mijn man en ik hebben wel een vakantiehuis in La Laguna. Dus regelmatig op het eiland.

Reactie verzenden

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

AANMELDEN

Wilt u ons volgen?
Schrijft u zich dan hier in.